< PreviousInterview opgetekend door Pieter Vanhessche. De Luchthaven van Oostende: wat valt daar allemaal te beleven? Welke instanties en bedrijven vind je daar terug? Tijd om hier inzicht in te brengen. Daarom starten we met een nieuwe rubriek “Het leven zoals het is: EBOS”. In elke Approach zullen we een instantie of een bedrijf toelichten aan de hand van een inter- view met één van de key players. In deze Approach is Kathy Verstraete aan de beurt. Kathy is Safety Manag- er op EBOS. Kathy, Kunt u even toelichten wat de functie van Safety Manager juist inhoudt? Als Safety Manager ben ik verantwoordelijk voor de goede werking van het Safety Management System (SMS) dat een gecertificeerde luchthaven moet heb- ben. Iedereen op de luchthaven is verantwoordelijk voor safety, maar de Safety Manager is verantwoordelijk voor het managen van safety. Dit is een belangrijke nuance! Safety is niet te verwarren met security zoals vaak gebeurt; heel kort uitgelegd is het verschil dat se- curity de luchthaven beschermt tegen opzettelijke daden (aanslag, kaping..) terwijl safety de luchthaven beschermt tegen onopzettelijke daden (ongevallen). Enkele belangrijke taken van mij zijn bijvoorbeeld: Gevaren en risico’s zo veel als mogelijk op voor- hand in kaart te brengen en de nodige mitigerende maatregelen nemen om ongevallen te voorkomen zoals procedures opstellen, infrastructuur aanpassen, opleidingen voorzien, etc. Ongevallen en incidenten onderzoeken om te anal- yseren hoe dit kon gebeuren en – het belangrijkste – om te kijken wat er moet gebeuren om herhaling in de toekomt te vermijden. Als Safety Manager ben ik ook voorzitter van het safety comité van de luchthaven dat om de 2 maanden samen komt en dit is daar een vast agendapunt. En als home based vliegschool/-club is ook NZVC hier lid van (via Safety Manager Ruben Mahieu). Zorgen dat de procedures van alle luchthavengebrui- kers op elkaar zijn afgestemd zodat iedereen op de- zelfde golflengte zit. Interne audits uitvoeren om onze eigen procedures en infrastructuur te control- eren, maar ook van iedereen die operationele activi- teiten uitoefent op de apron (afhandelaars, fueling- maatschappij, cateraar, etc) Er worden safety performance indicatoren bijge- houden zoals het aantal wildlife strikes, runway incur- sions, FOD-meldingen ... waarmee we safety “meten” en uiteraard bijsturen waar nodig. Ook veiligheidspromotie (affiches, mailings ...) vormt een belangrijk onderdeel van het SMS. Met welke instanties moet u als Safety Manager allemaal samenwerken? Naar welke instantie moet u als Safety Manager rapporteren? De belangrijkste instantie waar heel nauw mee wordt samen gewerkt is uiteraard het Directoraart-generaal Luchtvaart (DGLV) aangezien zij instaan voor de cer- tificering. Het DGLV voert audits uit om de voorschriften van het luchthavencertificaat te controleren, maar zij ze- telen bv ook in ons safety comité en de luchthaven moet voor elke belangrijke verandering een dos- sier ter goedkeuring indienen bij het DGLV en bij werkzaamheden. Ook alle ongevallen en incidenten moeten worden gerapporteerd aan het DGLV. Hoe wordt men Safety Manager? Welke opleiding of ervaring is hiervoor vereist? Ik heb een Masterdiploma Geografie/Stedenbouw dat hier dus weinig mee te maken heeft, maar bij mijn vorige werkgever heb ik zo’n 10 jaar gewerkt als preventieadviseur en kwaliteitsverantwoordelijke dus ik had wel ervaring met ‘zorgsystemen’. Toen ik eind 2009 op de luchthaven kwam werken, heb ik speci- fieke luchtvaartopleidingen gevolgd in het buitenland o.a. over Aerodrome Safety Management Systems, Airside Operations, Emergency Planning en Auditing. HET LEVEN ZOALS HET IS: EBOS Safety ManWager Kathy Verstraete 20 I APPROACHAPPROACH I 21 Dit is een never-ending-story want er zijn altijd wel interessante opleidingen te volgen of zoals enkele jaren geleden toen we van ICAO-certificering naar EASA-certificering zijn overgegaan, dan moet je je daarover wel gaan bijscholen. Wat spreekt u aan aan het werken op een inter- nationale luchthaven? De bijzondere werkplek en vliegtuigen uiteraard zoals de meeste collega’s die op de luchthaven werken. Tijdens mijn studentenjaren vloog ik helikopter en na mijn universitaire studies heb ik nog een poging gedaan om lijnpiloot te worden, maar ben destijds samen met Sabena gecrasht. Dus toen ik 11 jaar geleden deze vacature zag die al mijn interesses samenbracht, heb ik dan ook geen seconde getwi- jfeld. Wat zijn veel voorkomende euvels op het vlak van Safety en waar moet de luchthavengebruiker ex- tra de aandacht op vestigen? We moeten toch regelmatig safety campagnes houd- en i.v.m. snelheid want er wordt helaas nog altijd veel te hard gereden aan airside. Ook het dragen van fluo op de correcte manier (dichtgemaakt zodat je ook in vooraanzicht goed zichtbaar bent!) en FOD blijven permanente aandachtspunten. We hebben al rug- zakken, clipboards, Ipad, etcWW aangetroffen op de taxiway en runway van piloten die dit op de vleugel hadden gelegd tijdens de walkaround en dan ver- geten zijn bij het instappen. De boodschap is eenvoudig: volg de regels en checklists consequent en denk niet “ik doe het op mijn manier” want deze zijn een cruciaal veiligheids- net. Stay safe! HET LEVEN ZOALS HET IS: EBOS 22 I APPROACH TV & VIDEOPRODUCTIONS EVENT TECHNOLOGY GRAPHIC DESIGN WWW.VIDEOLINE.BEIN THE FLIGHTBAG OF.... Pieter-Jan Pruuost In the flight bag of Pieter-Jan Pruuost Deze rubriek heb ik zelf voorgesteld, en daarom is het misschien ook beter om de eerste editie zelf in- vulling te geven. Al was het maar om te experimenteren met het format, en om een leidraad te hebben voor de volgende leden die aan de beurt komen. Bedoeling is om te schrijven over wat er in jullie flight bag zit, waarom en hoe jullie die tools gebruiken voor, tijdens of na de vlucht. Misschien ook af en toe een kleine “life hack” voor piloten? En waar jullie die spullen gekocht/gevonden hebben. Bedoeling is om een leuke rubriek te krijgen waar piloten met verschillend ervaringsniveau van elkaar kunnen leren. Of het ook niet eens kunnen zijn. In beide gevallen voer voor gesprekken aan de NZVC toog. Als het opnieuw kan. Mijn ervaring Ik ben lid bij NZVC sinds 2016. Ik heb eerst mijn theorie volledig afgewerkt tot en met het examen in Brus- sel vooraleer met de praktijk te starten. De praktijk heb ik zo goed als over de maximale periode van 2 jaar gespreid. En ik ben trots op elk van de 63 vlieguren die ik nu in totaal heb, al zou ik er ondertussen ook meer van willen hebben. Een voornemen dat ik in 2021 – opnieuw – leven ga inblazen. De meeste van mijn flight bag keuzes zijn dus niet door de wol geverfd qua eigen vliegervaring. Maar ik weet ervaring van in- structeurs en andere piloten wel te spotten. En “technology & gadget research” is my middle name. Navigatie Tijdens mijn opleiding gebruikte ik uiteraard de gekende papieren navigatiekaart, en een kneeboard om de papieren navlog en airport charts makkelijk te kunnen raadplegen. De chronometer zit trouwens nog steeds in mijn tas. Headset Ik heb een David Clark H10-13.4, de klass- ieker uit het Passive Noise Reduction (PNR) gamma voor general aviation. Tij- dens mijn opleiding heb ik altijd een ex- emplaar van NZVC gebruikt en was eraan verslingerd geraakt door de zeer goede prijs-kwaliteit. Toch heb ik na mijn opleid- ing eerst een budgetvriendelijk alternatief gekocht. De ASA AirClassics HS-1A. Een goede koop, mét levenslange garantie! De redenering toen was dat ik ook nog een passagiersheadset zou nodig hebben, want die werden toen nog niet voorzien in de NZVC-tweezitters. En op die manier was het ook een logische tussenstap vooraleer de David Clark te kopen. APPROACH I 23Mijn EFB is Garmin Pilot, inclusief elektronische Jeppesen approach & airport charts (EU) en de VFR low air-chart (BE). Over alle features van Garmin Pilot schreef ik al een artikel in de Approach van mei 2020. Maar de belangrijkste zijn voor mij de user interface, de vele split screen modi, interactieve check- lists, en de “EMER”-button, die de emergency checklists onmiddellijk oproept en de dichtstbijzijnde air- ports en de info erover highlight. 24 I APPROACH Nu navigeer ik met een Electronic Flight Bag (EFB) op iPad, maar nog steeds in een kneeboard setup. Een setup waarmee ik onafhankelijk ben van de ver- schillende montagemogelijkheden en beschikbare ruimtes in de verschillende cockpits. En waardoor het zicht (buiten of instrumenten) niet geblokkeerd wordt. De iPad Mini 5 is mijn huidig weapon of choice, en ik gebruik de aanpasbare MyClip Mini elastische strap met 2 clips die verschillende devices op je dij kan klemmen. Mijn iPad is wifi-only, heeft dus geen GPS, en dat is be- wust. Ik heb een externe Garmin GLO 2 GPS Aviation Bundle (met o.a. antislip mat). Die kost ongeveer het- zelfde als 1 keer een upgrade naar een 4G-iPad (=met GPS). En zal zich bij de volgende wifi-iPad dus al terug- betaald hebben. Deze externe GPS is ook nauwkeuriger (frequentie, snelheid, afstand). De Bluetooth connectie zou wel een extra technische afhankelijkheid kunnen zijn. Daar heb ik nog geen problemen mee gehad, maar tegelijk is mijn iPhone, met ingebouwde GPS en met dezelfde EFB, de beredeneerde backup. Of ik val – nog steeds – terug op een recente papieren low-air VFR chart die ik nog elk jaar aankoop en bij heb. OK, tegen- woordig zonder de vluchtvoorbereiding erop getekend, maar wel nog steeds geplooid op de juiste sectie. Just in case. En van Sebastien Abeloos (FI) en Ludo Tanghe (CFI) heb ik meermaals geleerd hoe ik onverwacht nieu- we posities, richtingen en afstanden op een kaart moest inschatten en bijtekenen. Een vulpotlood zit dus ook nog steeds in mijn flight bag. Het belangrijkste kleinood dat ik nog steeds als main solution op papier meeneem, is een klein geschreven steekkaartje met alle frequenties die ik in die specifieke vlucht nodig heb, of kan nodig hebben. Hiervoor werd ik geïnspireerd door Marc Meyns, toen we tijdens mijn praktijko- pleiding samen met hem naar Zwartberg vlogen om de NZA uit onder- houd te gaan ophalen. Ik noteerde dat vroeger op mijn navlog, maar die is nu digitaal en bevat ook geen frequenties. En dat kaartje vind ik in mijn workflow ook makkelijker dan me met digitaal opzoekwerk tijdens de vlucht te moeten bezighouden. Als je spiekt zie je dat ik het “protocol” voor first contact met Brussels Info nog steeds voluit noteer. Mijn radio is – denk ik – wel redelijk goed. Maar met deze had ik in de opleiding moeite, en in de rubriek “Better safe than sorry” is het een kleine voorbereiding die ik nog steeds maakWishlist Vooral vlieguren. En verder is de wishlist eigenlijk niet zo heel groot. Ik schrijf meterstanden en andere info met mijn vinger op de digitale scratchpad of de kaarten van Garmin Pilot. En dat gaat prima. Volgens Steve Jobs ook “the best pointing device in the world”. Maar misschien dat ik die toch nog eens aanvul met de Apple Pencil. The second best pointing device in the world, Steve? En misschien ook nog eens een camera à la GoPro of Garmin Virb. Om dan manieren te zoeken om de cockpit en ATC audio er ook mee te kunnen mixen, Geeky first world problems dus ;-) Shops Ik kocht mijn pilot stuff meestal bij CrewLounge Shop. Een webshop – opgericht en uitgebaat door Belgische piloten – die ik leerde kennen tijdens de theorieopleiding via Thomas Brackx. Ee- rlijke prijzen, heel fijne service én #shoplocal Ze hebben ook een fysieke shop op Deurne (EBAW). Ofwel bij gelegenheid ook bij het Luxemburgse PilotShop.lu waar ze goeie prijzen hebben. Die hebben een fysieke shop naast Luxembourg Airport (ELLX). Zonder aankoopervaring vond ik Opale Aero ook een betrouwbare website met goede prijzen. Die zijn gevestigd op Le Touquet (LFAT). En laten – als ik het goed heb – de luchthaventaksen vallen bij aankopen boven een bepaald bedrag. APPROACH I 25 Nordo Tijdens een van mijn vluchten op Antwerpen (EBAW), ver- moedelijk in 2017, vond ik aan de navigation office een kleine leaflet met de titel “Belgian Aviation Frequencies 2013”. Qua naslagwerk voor frequenties niet het strakste plan, omdat de AIP de enige officiële bron is, maar er staan ook een aantal andere rules of thumb in voor perfomance. En vooral – ook de reden waarom ik ‘m nog steeds bij heb – voor de light gun sig- nals voor als we zonder radio in contact met de toren mogen of moeten zijn. We hebben die allemaal geleerd, maar ik ken ze niet meer uit het hoofd. Laat staan het verschil tussen ground & air. Ondertussen heb ik ze ook als digitaal document in mijn EFB. Maar de paper backup heeft ook nog een mooie nostalgische waarde. IN THE FLIGHTBAG OF.... 26 I APPROACH Jonas JansseuneAPPROACH I 27 Interview opgetekend door Pieter Vanhessche De Noordzee Vliegclub kan rekenen op de steun van heel wat sponsors die essentieel zijn voor onze club. In de rubriek “Onze Sponsors: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?” willen we hen eens voorstellen aan de clubleden. Jansseune Construct uit Oudenburg werd recent sponsor van de Noordzee Vliegclub. Tijd voor een gesprek met zaakvoerder Jonas Jansseune. Jonas, kan je eens toelichten welke activiteiten jouw bedrijf, Jansseune Construct, allemaal uitoefent? Kan je een aantal projecten toelichten? Jansseune Construct is gespecialiseerd in algemene bouwwerken, nieuwbouw en verder ook in speciale, moeilijkere verbouwingen. De renovatie van het Koningin Elisabeth Instituut (KEI) in Oostduinkerke is één van onze recente, grote projecten waar we heel trots op zijn. De KEI is een revalidatieziekenhuis voor gespecialiseerde behandeling en kwaliteitsvolle revalidatie. Daarnaast hebben we ook al de ruwbouw van tientallen appartementen gerealiseerd. Je hebt de zaak zelf uit de grond gestampt. Hoe verliepen die eerste jaren? Waarom een eigen onder- neming? Jansseune Construct werd opgericht in 2010. Die eerste jaren verliepen vrij moeilijk. Je moet weten dat ik toen pas 20 jaar was en dit was niet meteen een voordeel. Mensen gaan liever in zee met iemand met ervaring die al wat meer jaren op de teller heeft staan. Ondertussen heeft Jansseune Construct reeds bewezen dat ze voor degelijkheid staat en de orders stromen binnen. De firma is gegroeid naar 12 vaste medewerkers en 5 onderaannemers. We hebben vorig jaar ook een nieuw bedrijventerrein in gebruik ge- nomen op de site Plassendale in Zandvoorde. Ik wou absoluut een eigen onderneming uit de grond stampen. Ik wou mijn eigen baas zijn en ook het ver- antwoordelijkheidsgevoel en het ondernemerschap zitten in mijn bloed. Ook je beide broers zijn zaakvoerder van een eigen onderneming. Kunnen we stellen dat het onder- nemersbloed jullie in de genen zit? Zeker en vast. Het ondernemerschap zit in de familie. Mijn broers Bruno en Maarten runnen samen met mijn vader Eddy een meubelzaak in Oostende. Hoe ben je ertoe gekomen om sponsor te worden van de Noordzee Vliegclub? Pieter Vanhessche en Thomas Brackx zijn goede vrienden van mij. Ik kom al langer in de club en zo ken ik ondertussen wel al een aantal mensen. Ik vlieg ook geregeld eens mee om mijn werven te kunnen aan- schouwen uit de lucht en ik blijf dan ook wel eens plakken in de club. Ik koester mooie herinneringen aan een aantal leuke feestjes. Ik ben de Noordzee Vliegclub dus sterk genegen en door te sponseren kan ik de club steunen en is het voor mij ook een kans om wat extra publiciteit te maken voor mijn onderneming en kan ik ook een nieuw publiek aanspreken. Ambieer je zelf een vliegopleiding in de toekomst? Ja. Dat staat zeker op mijn verlanglijstje al is tijdsgebrek momenteel de grootste remmende factor. Hoe kunnen onze leden contact opnemen met Jansseune Construct. Ze mogen ons altijd bellen op 0473/69.14.47 of mailen naar info@jansseuneconstruct.be We staan garant voor een vlotte dienstverlening. Verder hebben wij ook een website https://jansseuneconstruct.be en foto’s van onze meest recente projecten zijn ook te bezichtigen op onze Facebookpagina van Jansseune Con- struct. Jonas, hartelijk dank voor dit interview en veel succes met je onderneming. Graag gedaan. Ik kijk ernaar uit om de leden te ontmoeten op de evenementen van de club. ONZE SPONSORS ONZE SPONSORS JANSSEUNE CONSTRUCT BVBAverkeerswisselaar Aalter l Mark Ingelbrecht Tyne Cot l Robin Vanhessche EBOS Final 26 l Oliver Williams Sint-Sixtus abdij l Robin Vanhessche 28 I APPROACHAPPROACH I 29 NZVC in beeld verkeerswisselaar Aalter l Mark Ingelbrecht EBOS Final 26 l Oliver Williams OO NZV en OO NZC in formatie - Breskens l Helmut Walgraeve OO NZE l André Deblauwe OO NZV l Helmut WalgraeveNext >