© 2018 Rik Maertens I EBOS APPROACH I 3 4 Voorwoord van de voorzitter 6 Column Lining Up 8 Voorstelling redactieteam 13 Safety First 16 Lid in de Kijker 20 Het leven zoals het is 24 In the flightbag of ... 26 Onze Sponsors 28 NVZC in beeld 30 Event Team 32 Nieuws uit de CLUB INHOUD Januari 2021 I Nummer 1 I www.nzvc.be VOORWOORD Januari 2021 Beste leden Met het nieuwe jaar ook meteen een heel nieuwe Approach. We hebben 2020 afgesloten met een uniek gedrukt exemplaar van de Special Approach naar aanleiding van 50 jaar Noordzee Vliegclub en starten nu 2021 met een volledig nieuw redactieteam en een nieuwe layout. Verder in deze Approach stelt het redactieteam zich voor aan jullie. Het is gebruikelijk om bij de start van een nieuw jaar even stil te staan bij het afgelopen jaar, normaal met een glas op de nieuwjaarsreceptie. Dit was ook zo gepland voor 16 januari, maar nu moet het maar even op papier. Het staat je natuurlijk vrij om er zelf een glas bij te nemen. 2020 was geen jaar als een ander. Maar dit konden we bij de start nog helemaal niet weten en we hadden met de club heel wat plannen voor wat een feestjaar moest worden. Op de ASV werden 2 nieuwe bestuursleden aangeduid, Sebastien Abeloos en Dajo Huylebroeck. Aan- gezien Michel Sinove het bestuur na 2 mandaten moest verlaten, moest er ook een nieuwe voorzitter komen. En zoals jullie allemaal weten ben ik dan aangeduid als voorzitter. Op dezelfde ASV werd ook het eerste erelid van de vliegclub gehuld, Don Porto Carero. Ook het Event-team, onder aansturing van kersvers bestuurslid Dajo, zag het levenslicht en plande me- teen een mooie en gevariëerde evenementenkalender. Ook werd er verder werk gemaakt van nieuwe brochures en het doortrekken van de huisstijl. Zo zijn er nu ook polo’s met het logo van de vliegclub. Een eerste levering werd reeds gedaan, maar leden die er nog wensen te bestellen kunnen dit nog steeds doen via een mailtje naar info@nzvc.be. Na het succes van Passie voor Luchtvaart in 2019 werd besloten om verder in te zetten op de verbreding van de vliegclub met steunende leden die de passie voor luchtvaart delen. Ook onze sociale media werd, met dank aan Pieter Vanhessche, nieuw leven ingeblazen om meer mensen te bereiken. Het jaar was goed vertrokken, maar toen kwam het coronavirus er aan ... Vooral de sociale activiteiten van de vliegclub leden onder de maatregelen tegen COVID-19, maar ook het vliegen moest plots helemaal stopgezet worden. Gelukkig duurde dit niet al te lang en konden we, mits het in acht nemen van de nodige maatregelen, opnieuw vliegen. Ook stemde de luchthaven in met een eenmalig verlaagd tarief voor Touch & Go’s om te kunnen voldoen aan de 90-day rule. Tijdens de zomermaanden versoepelden de maatregelen iets en kon het sociale leven eventjes weer in beperkte mate hervatten. Het Event-team organiseerde meteen ook twee zeer geslaagde vliegtrips met de ganse vloot, die zelfs werd uitgebreid met de tweemotorige Cessna van Bart Pattyn. De traditionele infodagen moesten we ook herdenken en werden op afspraak georganiseerd. Dit bleek een schot in de roos en de interesse was groot. Ook in 2021 blijven we de formule van 2 infodagen met inschrijvingen toepassen voor potentiële leerlingen/leden, gevolgd door een opendeurdag voor iedereen in september. Piloot voor 1 dag kon niet doorgaan, maar staat wel opnieuw op de planning voor 2021. Om de werking van de vliegclub nog verder te optimaliseren werden de huidige leden en steundende leden ook bevraagd via een enquete. 89 leden vulden die in en de resultaten werden aan alle leden be- kend gemaakt via 3 artikels in de verschillende Approaches van het najaar 2020. 4 I APPROACHOok onze vloot wijzigde in 2020: de OO-NZA werd verkocht en vertrok in augustus naar Polen. De Cess- na 150 werd vervangen door onze tweede Sonaca, de OO-NZE, die in september toekwam op Oostende. Hiermee is de vlootvernieuwing op relatief korte tijd voltooid en heeft de vlieg- club nu een zeer moderne vloot. Spijtig genoeg kende de OO-NZV een propstrike bij het taxiën ’s avonds, maar ondertussen is hij weer helemaal hersteld. Onze nieuwe Safety Manager, Ruben Mahieu, heeft onmiddellijk de nodige informatie verzameld en hieruit een verslag geschreven in de Approach om dit soort zaken in de toekomst te vermijden. De opleiding ging dit jaar van start met 17 leerlingen in de lokalen van het VLOC, om te kunnen voldoen aan de coronamaatregelen. Nieuw dit jaar was dat alle leerlingen konden beroep doen op een peter. De leerlingen konden in het begin nog even kennis maken met de peters, maar niet veel later moesten we noodgedwongen de lessen online laten doorgaan. We blijven dit doen, maar keren van op het moment dat het weer mogelijk en veilig is, graag terug naar het VLOC om elkaar weer face-to-face te kunnen zien. En voor de lessen van 2021-2022 zijn er nu ook al reeds leerlingen ingeschreven. Die hopen we weer gewoon in ons eigen leslokaal te kunnen laten plaatsvinden, met de mogelijkheid voor een leuke babbel in de bar in de pauze en na de lessen. Na een nieuw clubgebouw en een nieuwe vloot bleef er nog maar 1 iets ouds over: de loods. En ook daar wijzigt er in 2020 iets aan. Storm Odette zorgde voor heel wat waterschade in de loods. De schade aan het dak werd hersteld en met de hulp van een tiental leden werd de loods uitgekuist en alle schade geïnventariseerd. Kort daarop liet de luchthaven ons weten dat de loods in april 2021 afgebroken wordt en vervangen wordt door een nieuwe loods. Een nieuwe loods past zeker bij een moderne vliegclub als de Noordzee Vliegclub, maar het financieel plaatje hiervoor is zeker nog niet rond. Eén van de manieren om de club financieel te steunen is Trooper. Ook dit is nieuw in 2020, maar heel weinig leden hebben hier de weg al naar gevonden. Terwijl het net een kostenloze manier is voor de club om geld binnen te halen. Dus ook hierbij nog een warme oproep om bij online aankopen (ook voor reizen via Booking.com, Centerparcs, Landal, Brussels Airlines, Belvilla en nog veel meer) dit te doen via https://trooper.be/nzvc. Het jaar eindigden we in schoonheid met een kalender met foto’s genomen door leden en de Special Approach met prachtige verhalen en foto’s uit de rijke geschiedenis van het 50-jarig bestaan van de club. Zoals je ziet, er is heel wat gebeurd in de vliegclub in 2020. Het was een bewogen jaar met verschillende up’s en downs. Maar als je het zo even opsomt, valt op dat er toch heel wat verwezenlijkt is, onder niet altijd makkelijke omstandigheden. Ik kijk alvast uit naar een goed 2021 met vele vluchten, de heropstart van het sociale leven, een goed gevulde eventkalender, een uitgesteld feest voor 50 jaar Noordzee Vlieg- club en een nieuwe loods voor onze vliegtuigen. Veel leesplezier Matthieu Calu Voorzitter APPROACH I 5Column Lining Up Bart Adriaens 6 I APPROACH Eens het vuurwerk het jaar 2021 knallend inluidde, is het in Singapore nu al drie dagen quasi non-stop aan het regenen. Het is net alsof ze ons hierboven met een grote vloedgolf willen helpen om de miserie van 2020 weg te spoelen. zodoende met een schone lei te kunnen beginnen. De knopen van mijn hemd beginnen ook al aan hun eigen ‘social distancing’, dus is het hoog tijd voor de traditionele goede voor- nemens en het jaarlijks bijwerken van onze doel- stellingen. Met de Cessna is het puur genieten om een uurtje doelloos wat te ‘spelen’, eens je vanaf het Torhout het ongecontroleerd luchtruim binnen- dringt, maar in het leven bereik je zo veel meer als je een gerichte bestemming hebt, zeg maar een lange termijn visie, en die opbreekt in een aaneenschake- ling van concrete plannen en acties. Dat geldt niet enkel als persoon of onderneming, maar een vereni- ging als onze dierbare vliegclub kan ook niet zonder zo’n denkbeeld. Het helpt je om het meeste uit je tijd en middelen te halen, want doelstellingen zijn de zuurstof van onze dromen. Covid zal uiteraard voor sommigen mogelijks die ambities wat bijgeschaafd hebben, waarbij je misschien minder focust op wat je wil hebben en meer apprecieert wat je wel hebt. Iets wat ik al heb, maar momenteel niet kan geb- ruiken, is mijn vergunning privaat piloot. Naar het buitenland verhuizen geeft je zoveel extra dimensies op persoonlijk en professioneel vlak, maar je geeft er ook heel wat voor op, zeker als Covid op je radar verschijnt. Het jaar 2020 komt daardoor niet in mijn logboek voor, wat een eerste schrikkeljaar betekent na 25 jaar vliegen. En dat steekt, wat dacht je. Singapore is een land met een oppervlakte van slechts iets meer dan een vijfde van de provincie West-Vlaanderen. Toch heeft het 2 internationale luchthavens (Changi, en voor de General & Busi- ness Aviation is dat Seletar), een uiterst modern leger verdeeld over 3 militaire luchtmachtbasissen, plus een ‘Central Business District’ waar skyscrap- ers van 60 verdiepingen en hoger geen uitzondering zijn. Voeg daar nog aanpalend Maleisië en Indonesië aan toe en er blijven nog maar een paar tientallen vi- erkante kilometers rond Seletar over waar je met een propeller wat circuits of unusual attitudes oefenen kan gaan optekenen. Niet echt de charme van ‘free- dom of flight’, dus. Er zijn twee vliegclubs op Seletar (de oudste dateert van 1928), die samen evenveel toestellen hebben als onze eigen Noordzee Vlieg- club, en uiteraard niet EASA geregistreerd. Reken daar dus nog de rompslomp voor het omzetten van je vliegvergunning alsook de serieus hogere uurkost bij, en het idee van lokaal vliegend lid te worden ebt jammer genoeg als sneeuw voor de zon. Eenmalig een uurtje met een instructeur meepikken komt er wellicht wel nog eens van, het is goed voor de lijstjes en zonder twijfel boeiend om te proeven van de lo- kale procedures, de ATC gesprekken en uiteraard het uitzicht op je ‘tweede thuisland’. Het jaar 2020 maakt van mij tegen wil en dank wel- licht een ‘roestige piloot’. Nu het aantal commerciële vluchten schoorvoetend toeneemt en lijnvliegtuigen stilaan terug van stal gehaald worden (inclusief, los van Covid, ook de Boeing 737 Max), is die roest trou- wens de volgende grote bekommernis van de lucht- vaartindustrie, en dan vooral van de autoriteiten en verzekeringsmaatschappijen. Op 15 september jongstleden gleed een Lion Air A330 van de piste op Kuala Namu, Indonesië. Ook al waren er geen gewonden, het rapport wijt de oorzaak hoofdzakelijk aan de ‘proficiency’ van de crew, waarbij de captain in de voorbije 90 dagen minder dan 3 uur gevlogen had, en het voor de first officer zijn eerste vlucht in meer dan 7 maanden was. Nog meer dan anders is het in deze uitzonder- lijke omstandigheden voor ieder van ons dus aangewezen om een eerlijke analyse te maken van hoe scherp we nog staan. Snuister op een regenach- tige zondag eens in een theorieboek of aircraft man- ual, loop mentaal doorheen een volledige vlucht en, niet in het minst, schakel een instructeur in voor een extra uurtje onder zijn of haar hoede. Daar krijgt je ego, ongeacht je aantal uren op de teller, heus geen deuk van. Integendeel, ik zie er altijd een leuke extra dimensie in. Een instructeur die je throttle op idle zet voor een gesimuleerde noodlanding, een aantal in- strumenten afdekt omdat die hypothetisch niet meer werken, of je uitdaagt met “zet ‘em maar exact op die blokken daar neer, maar er niet voor want er net voor is er een rivier met krokodillen en tegen de volgende blokken ligt er een hoop bieten”. Als je jezelf uitdaagt kan je achteraf laks zijn met je evaluatie, maar een instructeur houdt je een objectieve spiegel voor. Al loopt er misschien een zweetdruppel van je hoofd or vloek je eens, het is een welgekomen heropfriss- ing met vaaknieuwe inzichten die de veiligheid ten goede komen. Met sommige eindejaarscadeaus was het wellicht zo dat het verlangen leuker was dan het effectief openen van dat pakje, maar dit gaat wat het vliegen betreft niet op. Genoeg verlangd, laat het nu maar komen. De tickets zijn geboekt, als Covid het toelaat staan we in de maand mei op Oostende. Op de agenda staat de plechtige communie van mijn pe- tekind, tijd inhalen met vrienden en familie, en voor de rest wordt het volop een vliegvakantie. Letterlijk dan. Na het vertrouwen van de instructeur winnen lonkt hopelijk een uitstapje van een paar dagen in de buurlanden (iemand interesse, beste collega’s?), zoals de goede oude tijd. Dat mondmasker zal een nieuw gegeven aan boord zijn, maar er verandert wel meer als een mens een tijdje afwezig is. Zal onze loods tegen dan nog het huidig schurend scharni- ertje zijn? Van onze laatste Cessna 150, die 25 jaar mijn beste speelkameraad was, zal ik geen afscheid meer kunnen nemen. Er zal een nieuwe samen- stelling van het bestuur zijn en wie weet wordt die 50 jaar inzet, professionaliteit en degelijkheid bin- nen onze geliefde Noordzee Vliegclub nu beloond met het predicaat “Koninklijke” in onze naam. Een terechte erkenning, en kwaliteitslabel, zou ik zeggen, los van politieke voorkeuren. Mijn allerbeste wensen voor een betekenisvol en inspirerend 2021, many happy landings, en hou het veilig! APPROACH I 7APPROACH in een nieuw kleedje Pieter Vanhessche Af en toe eens een nieuwe look aanmeten, is belangrijk in een organisatie. Onze Approach werd in 2015 in een nieuw jasje gestoken. Onze club kreeg toen ook een nieuw logo naar de hand van Rik Maertens. Na 6 jaar willen we het imago van de Approach opnieuw wat opfrissen. Waar de opmaak van de Approach vroeger expliciet getasked werd aan een bestuurslid, wordt dit vandaag losgekoppeld. We hebben een redactieteam opgericht met mensen die willen meehelpen aan de verdere ontwikkeling en professionalisering van de Approach tot een modern, aantrekkelijk, digitaal clubmagazine. De lijn tussen het redactieteam en het bestuur blijft natuurlijk cruciaal. Wie een vlotte pen heeft en graag zou deel uitmaken van het redactieteam mag hiervoor een mail sturen naar pieter.vanhessche@nzvc.be. Onze Approach is er voor en door onze leden. Graag wensen we Dajo Huylebroeck ook expliciet te bedanken om de Approach het voorbije jaar onder zijn hoede te nemen en de leden maandelijks een mooie, gevulde editie aan te bieden. Graag stellen we even ons nieuw redactieteam voor: Pieter Vanhessche, hoofdredacteur Pieter is lid van de Noordzee Vliegclub sinds 2012. Reeds op 15-jarige leeftijd leerde hij zweefvliegen bij de Koninklijke Luchtcadetten van België. Tijdens zijn universitaire studies zet hij het vliegen even on hold. Eenmaal zijn masterdiploma politieke wetenschappen op zak, begint het opnieuw te krie- belen en besluit hij zich in te schrijven voor de opleiding privaat piloot in onze club. De keuze voor de Noordzee Vliegclub was voor Pieter de evidentie. Hij kwam al geregeld eens over de vloer en ook zijn promotiegenoten bij de Luchtcadetten, Sebastien Abeloos en Scott Menten, vlogen toen al in onze club. Beroepshalve is Pieter officier bij de Marine, gespecialiseerd in mijnenbestrijding. Pieter heeft een grote interesse in communicatie en PR en wil een sterk verenigingsleven helpen creëren binnen onze club. In 2019 was hij een van de trekkers van het project Passie voor Luchtvaart. Begin 2020 vervoegt hij ook het Event Team binnen onze club, wordt hij beheerder van de sociale media van de club en trekt hij de projecten rond de special Approach n.a.v. 50 jaar Noordzee Vliegclub en rond de verbreding van de club. Vandaag neemt hij ook het roer over de Approach over van Dajo Huylebroeck en zal hij het redactieteam aansturen. 8 I APPROACHAPPROACH I 9 Gertjan Van Liedekerke, redacteur Gertjan is lid van de Noordzee Vliegclub sinds eind 2019 en komt van het verre Herzele in Oost-Vlaanderen. De vliegclub en Oostende kent hij echter al een tijdje. In 2012 ging hij er luchtvaarttechnologie studeren aan de toenmalige KHBO met tientallen andere luchtvaartgekkies uit alle hoeken van het land. Drie fantastische studentenjaren en één West-Vlaamse vriendin later, zette Gertjan zijn studies verder aan de VUB en werd hij luchtvaarttechnisch ingenieur. Oostende had echter nog steeds een grote plek in zijn hart en de droom van ooit te kunnen vliegen kon hij maar niet uit zijn hoofd zetten. De keuze voor de Noordzee Vliegclub was dan ook snel gemaakt Rik Maertens, Eindredacteur/grafische vormgeving Rik is lid van de Noordzee Vliegclub sinds 2011. Van jongsaf was er een gedreven interesse in alles wat vliegt. Als 7-jarige knaap vloog hij ettelijke uren mee met Gabriel Chrsitiaen in een Hughes 300 & 500 helikopter. Gabriel was piloot op Sikorsky in Koksijde en had ook op fighters gevlogen. Rik studeerde architectuur in Gent maar kwam op zijn 20ste in de televisie- en event business terecht en richtte VideoLine op. Via een jarenlange profes- sionele samenwerking met Bart Brackx van JetAir werd Rik door Bart geintroduceerd in de NZVC en voor hij het wist zat hij de zaterdag in de les en na- dien in de bar van Jenny, samen met vele medestu- denten. Aansluitend kwam de praktijk met FI Ludo Tanghe en FI Phille Heytens, een levenservaring met fantastische instructeurs. Een wereld ging open en hij kreeg er ook heel wat vrienden bij waarmee hij ondertussen talrijke Europese meerdaagse trips kon doen, van de Noordkaap tot Kreta, zelfs gaan vlie- gen in Zuid-Afrika en de VS zijn super ervaringen. Met veel goesting zal hij de lay-out en eindredactie van de Approach voor zijn rekening nemen.Next >